فرق آون توستر با فر برقی چیست؟ + مقایسه ویژگی ها


53

فرق آون توستر با فر برقی چیست؟ + مقایسه ویژگی ها

در دنیای امروز که صفحات مجازی با انواع غذاها و شیرینی‌های وسوسه‌انگیز ، شما را وادار می‌کنند هرروز یکی از آن‌ها را تهیه و امتحان کنید، نیاز به ابزار‌های مختلف آشپزی ، بیش از پیش احساس می‌شود. هرچند در این بین، فر یکی از ابزار‌های قدیمی‌تر به حساب می‌آید اما احتمالا هنگام خرید، تنوع فراوان کالاها شما را گیج خواهد کرد. 

برای آنکه بتوانیم تفاوت‌های دو چیز را درک کنیم، ابتدا باید هرکدام را به خوبی بشناسیم. پس به سراغ تعریف آون توستر و فر برقی می‌رویم.

فرق آون توستر با فر برقی چیست؟ + مقایسه ویژگی ها

آون توستر چیست؟

آون توستر در لغت به معنای اجاق یا تنوری‌ست که برشته می‌کند. آون توستر در واقع یک دستگاه برقی است که برخلاف اجاق گاز و فرهای گازی که با شعله پخش کن کار می کنند، با المنت کار می کند. آن‌ها معمولا از دو یا چهار المنت در بالا و پایین ، بهره می‌برند تا فضای داخلی خود را، به خوبی گرم کنند. 

دقت داشته باشید آون توستر با توستر‌های ساده و کوچکی که تنها کارشان ، برشته و گرم کردن نان است، متفاوت است. البته شاخصه ‌ی اصلی این دستگاه، همان‌طور که از نامش پیداست، برشته کردن است. اما این کار فقط به گرم کردن نان ختم نمی‌شود. از آون توستر، می‌توان برای گرم کردن و یخ‌زدایی ( بدون خیس شدن ) ، برای پخت غذاهای مختلفی چون پیتزا و لازانیا و پخت انواع کیک های خانگی و کوکی ها و کلوچه‌های گرم بهره برد. در آون توستر هایی که دارای سیخ جوجه گردان هستند ، گریل کردن جوجه هم کار آسانی ست. کافیست آن را مزه دار کرده، به سیخ بکشید و نصب کنید.  برای آشنایی بیشتر با آون توستر نیز می توانید مقاله “آون توستر چیست؟ +انواع، کاربردها و راهنمای خرید” را مطالعه کنید.

همچنین برای خرید آون توستر می توانید از مقاله “بهترین مدل و مارک های آون توستر خارجی و ایرانی در بازار” استفاده کنید.

آون توستر چیست؟

آون توستر یک وسیله‌ی روکار می‌باشد که مانند یک تنور کوچک با محفظه‌ای بسته و گرم، در گوشه‌ی آشپزخانه تان به چشم می‌خورد. این دستگاه می‌تواند قابلیت فن هم داشته باشد. فناوری کانوکشن یا فن ، قابلیت گردش هوا و پخت همه‌جانبه‌ی غذا بدون نیاز به چرخش هرباره ‌ی آن را به آون توستر می‌دهد. 

از آنجایی که در آشپزخانه‌های جدید ، معمولا از اجاق گاز صفحه‌ای استفاده می‌شود ، خرید یک فر یا آون توستر مانند نیروی کمکی ، ضروری‌ست. 

فر برقی (فر توکار) چیست؟

فر توکار ، فری است که درون کابینت از طریق سوراخ کردن دیوار، نصب خواهد شد ؛ بدون آن که فضای اضافه‌ای اطراف آن باقی بماند. این نوع فرها ، اندازه‌ی بزرگ و چهره‌ی شکیلی دارند که آن ‌ها را مناسب یک آشپزخانه‌ با کلاس بالا می‌کند. به همین دلیل هم، از قیمت بالاتری برخوردارند. 

فر برقی (فر توکار) چیست؟

عبور جریان برق از داخل المنت‌های بالا و پایین، فرهای برقی را گرم می‌کند و پخت انواع غذاهای فست‌فودی، گوشت و مرغ و همچنین کیک و شیرینی را ممکن می‌سازد. فضای بزرگ این فرها، مناسب آشپزی با تعداد بالا و استفاده برای شیرینی پزها و کسانی ست که کارشان آماده کردن سینی‌های فینگرفود، پیتزا لقمه ای و .. است. زیرا لازم نیست برای مرحله به مرحله آماده کردن غذا، معطل شوند. 

تفاوت آون توستر با فر برقی

آون توستر و فر برقی در مقایسه با مایکروویو و دیگر وسایلی که با اشعه کار می‌کنند ، تفاوت‌های کمتری دارند و هنگام خرید، شرایط زندگی و نیازهای ما است که تعیین کننده‌ی انتخاب ما است. ظاهر، اندازه ، قیمت ، زمان و شیوه‌ی پخت و مصرف انرژی عمده‌ تفاوت‌هایی هستند که این دو با هم دارند. 

تفاوت آون توستر با فر برقی
 آون توستر فر برقی 
ظاهر روکار و ساده تر توکار و زیباتر 
مصرف انرژی کمتر بالاتر 
شیوه پخت گرم و قهوه‌ای و برشته  گرم کردن و پختن 
زمان پخت کمتر چندان متفاوت نیست اما با توجه به فضای بزرگتر زمان بیشتری نیاز است 
اندازه و حجم دستگاه  از اندازه‌ی کوچک با کارهای ساده تا بزرگتر و پیشرفته تر بزرگ تر 
محدودیت ندارد ندارد 
قیمت از قیمت پایین تا بالا . مناسب تر بالاتر 

مقایسه ظاهری

آون توسترها هم البته روز به روز جدیدتر و زیباتر می‌شوند اما در کل، فرهای توکار مناسب خانه‌های اعیانی و آشپزخانه ‌های لاکچری هستند. آون توسترها رو کار می باشند و نسبت به فرهای توکار، نصب، استفاده و امکان جا‌به جایی شأن آسان تر خواهد بود.

مقایسه ظاهری

زمان پخت

از آن جایی که آون توستر ، فضای کوچک‌تری نسبت به فرهای برقی دارد، زودتر گرم شده و نیازی به صبر کردن طولانی مدت ندارد. هرچند، کیفیت و مدل المنت ها و بدون درز بودن در دستگاه هم تاثیر گذار است. معمولا المنت ها با گذشت زمان دچار استهلاک شده و نیاز به تعویض خواهند داشت. 

زمان پخت

شیوه پخت

درحالیکه در دستگاه‌هایی مانند مایکروویو ، گرم کردن غذا با نیروی الکترومغناطیسی و به جنبش در آوردن مولکول های غذا اتفاق می‌افتد و در کسری از ثانیه گرم شدن غذا ، باعث آبدار ماندن آن ها می‌شود، دستگاه آون توستر مخصوص برشته کردن و ترد و شکننده شدن و قهوه ای شدن غذا می‌باشد. از آن جایی که فناوری فر و توستر هر دو المنت می ‌باشد نباید در شیوه‌ی پخت چندان تفاوتی داشته باشند.

اما برند وسیله و کیفیت دستگاه، بر شیوه‌ی پخت غذا کاملا تاثیر می‌گذارد. اگر وسیله‌ی شما به سرعت داغ می شود ، غذا آبدار شده اما احتمال سوختن هم زیاد است. اما اگر به آرامی گرم شود ، گریل و مغزپخت خواهد شد. اگر مایلید غذایی که می‌پرید کمی آبدار باشد، می توانید هنگام استفاده از توستر، روی سینی و غذایتان را با فویل آلومینیومی بپوشانید تا گرما و رطوبت از آن خارج نشود. دقایق پایانی فویل را بردارید تا گریل شود. 

شیوه پخت

اندازه و حجم دستگاه

فرهای توکار اعم از برقی و گازی، اندازه‌ی بزرگتری نسبت به آون توسترها دارند. اگر شما کسی هستید که مدام در خانه‌تان مهمانی میگیرید و همیشه دورتان شلوغ است، یا اگر کسی هستیید که غذا یا شیرینی پختن شغلتان است و باید همواره در حال پخت باشید، استفاده از فر برایتان مناسب تر خواهد بود.

زیرا فضای بزرگتر آن به شما این امکان را می‌دهد تا همه‌ی موادتان را یکجا در سینی جا دهید و نخواهید آن ها را مرحله به مرحله بپزید و معطل شوید. از طرفی اگر آشپزخانه‌ی شما کوچک است یا درون کابینت تان جایی برای فر در نظر نگرفته‌اید ، بهترین انتخاب یک آون توستر جمع و جور است که کارتان را راه می‌اندازد. 

اندازه و حجم دستگاه

مصرف انرژی

فرهای برقی با توجه به اندازه‌ی بزرگتر و زمان بیشتری که برای گرم شدن نیاز دارند، برق بیشتری هم مصرف می‌کنند. از این نظر، آون توستر ، مقرون به صرفه خواهد بود‌. 

مصرف انرژی

محدودیت

درست است که در مایکروویو از بعضی ظروف فلزی یا ظروف چینی دارای تزئینات طلایی و نقره نمی‌توان استفاده کرد، اما استفاده از آن ها در فر و آون توستر بی اشکال است. از ظروف شیشه‌ای هم می توان استفاده کرد مگر اینکه بی کیفیت و نازک باشند. هم چنین، تمیز کردن آن ها خصوصا آون توستر به دلیل فضای کوچکتر، آسان و بی دردسر می باشد. 

محدودیت

قیمت

آون توستر وسیله‌ای است با تنوع سایز و ظاهر مختلف ، که طراحی و کاربرد آن راحت است و تعمیر آن هم بی دردسر تر از انواع فر. قیمت آون توستر ، برای خانواده‌های معمولی کاملا مناسب و مقرون به صرفه تر و البته استفاده ی آن هم آسان تر خواهد بود. 

قیمت

سوالات متداول درباره‌ی تفاوت آون توستر با فر برقی

تفاوت آون توستر و فر برقی چیست؟

این دو وسیله در ظاهر ، اندازه ، قیمت و زمان پخت با هم کمی متفاوت اند و نسبت به شرایط ، هرکدام برای هر خانواده مناسب خواهد بود. 

آون توستر بخریم یا فر برقی؟

اگر دنبال یک وسیله‌ی ساده و جمع و جور می‌گردید تا با آن کیک و پیتزا بپزید و به سرعت غذایتان را گرم کنید ، آون توستر مناسب تر می باشد و اگر می‌خواهید یک وسیله داشته باشید تا با آن به عنوان شغل تان ، شیرینی و کلوچه بپزید و یا مدام مهمان دعوت کنید و خوش بگذرانید ، فرهای برقی کمک حالتان خواهند بود.

شیوه‌ی پخت فر برقی و آون توستر چه تفاوتی دارد؟

از آن جایی که فناوری فر برقی و توستر هر دو المنت می ‌باشد، در شیوه‌ی پخت تفاوت چندانی ندارند .



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x