دمنوش گل‌ محمدی چه فوایدی برای سلامتی دارد؟


129,745

دمنوش گل‌ محمدی چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

بعضی‌ها فکر می‌کنند تنها فایده گل سرخ یا گل محمدی خشک این است که با کمک آن ماست و چای و… را تزئین کنیم! غافل از این‌که این گل زیبا سرشار از آنتی‌اکسیدان، سلنیوم، منیزیم، منگنز، پتاسیم، ویتامین A، ویتامین E و ویتامین C است. در این یادداشت با دمنوش گل محمدی و فواید بی‌نظیرش برای سلامتی بیشتر آشنا می‌شویم.

گل محمدی چه طبعی دارد؟

طبع گل محمدی نسبتا سرد و خشک است و از آن محصولات متنوعی به دست می‌آید: از گلاب و اسانس و روغن گرفته تا گلبرگ‌های خشکی که به سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. شما می‌توانید دمنوش این گیاه را به شکل فله‌ یا تی‌بگ از غرفه‌دار‌های باسلام بخرید.

این مطلب را هم از دست ندهید: گل محمدی همه‌اش خیر و برکت است انگار

طبع گل محمدی
طبع گل محمدی نسبتا سرد و خشک است.

با فواید دمنوش گل‌ محمدی برای سلامتی بیشتر آشنا شوید

دمنوش گل محمدی فواید زیادی برای سلامتی دارد. از جمله تسکین دردهای قاعدگی، مبارزه با عفونت‌های بدن، کمک به سلامت کلیه‌ها، پاکسازی کبد، خوشبوکردن دهان و… . در ادامه با این فواید بیشتر آشنا می‌شویم:

۱. تسکین دردهای قاعدگی

دمنوش گل محمدی به تسکین دردهای قاعدگی کمک می‌کند. به علاوه با بهبود خلق‌وخو از بی‌حوصلگی‌های مختص این دوران می‌کاهد. همچنین بانوانی که در دوره یائسگی قرار دارند می‌توانند، با مصرف این دمنوش میزان علائمی همچون گرگرفتگی را کاهش بدهند. دمنوش گل محمدی برای خانم‌های باردار نیز مفید است، چرا که این نوشیدنی ویتامین سی مورد نیاز بدن را تأمین کرده و جذب آهن را افزایش می‌دهد. (البته نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.)

۲. مبارزه با عفونت‌های بدن

دمنوش گل محمدی به خاطر داشتن ترکیباتی همچون ویتامین‌های گروه ب، بیوفلاونوئید، ویتامین کا، آنتی‌اکسیدان و پکتین‌ به کاهش عفونت‌ و التهاب‌ کمک می‌کند. برای بهره‌بردن از خواص ضدالتهابی این دمنوش سعی کنید آن را به طور منظم و روزانه مصرف کنید.

کاهش التهاب با دمنوش گل محمدی
دمنوش گل محمدی به خاطر داشتن ترکیباتی همچون ویتامین‌های گروه ب، بیوفلاونوئید، ویتامین کا و… به کاهش التهاب‌ کمک می‌کند.

۳. کمک به سلامت کلیه‌ها

دمنوش گل محمدی با افزایش حجم ادرار، از ایجاد بیماری‌های کلیوی (به خصوص سنگ کلیه) پیشگیری می‌کند. البته حواستان باشد که زیاده‌روی در مصرف این دمنوش ممکن است نتیجه عکس بدهد؛ پس در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

۴. پاکسازی کبد

مهمترین وظیفه کبد سم‌زدایی از بدن است اما خود این عضو نیز گاهی برای گرفتن جانی دوباره، به پاکسازی احتیاج دارد! دمنوش گل محمدی یکی از آن نوشیدنی‌هایی است که با سم‌زدایی از کبد به سلامت آن کمک می‌کند.

۵. خوشبوکردن دهان

عطر بی‌نظیر گل محمدی چیزی نیست که کسی از آن بی‌خبر باشد. با نوشیدن دمنوش این گل خوشرنگ هم به خوشبوشدن دهانتان کمک می‌کنید و هم سلامت لثه‌ها و دندان‌هایتان را بهبود می‌بخشید.

خوشبو شدن دهان با دمنوش گل محمدی
با نوشیدن دمنوش گل محمدی هم به خوشبوشدن دهانتان کمک می‌کنید و هم سلامت لثه‌ها و دندان‌هایتان را بهبود می‌بخشید.

۶. درمان یبوست

یبوست از آن بیماری‌هایی است که مشکلاتی مثل سردرد، نفخ و… را به همراه خود می‌آورد. دمنوش گل محمدی با داشتن فیبر فراوان، به عنوان یک ملین طبیعی، می‌تواند فرایند دفع را آسان‌تر کند. (از آنجایی که گاهی یبوست می‌تواند نشانه‌ای برای بیماری‌های جدی‌تر باشد، در کنار مصرف این دمنوش سعی کنید حتما به پزشک نیز مراجعه کنید.)

۷. کاهش چین و چروک پوست

مصرف منظم دمنوش گل محمدی به خاطر خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌اش چربی، التهاب و حساسیت پوست را کاهش می‌دهد. به علاوه ویتامین سی موجود در آن با ساختن کلاژن‌های جدید از افزایش چین و چروک‌ها جلوگیری کرده و به سلامت پوست کمک می‌کند.

۸. کاهش کلسترول

دمنوش گل محمدی با کاهش میزان کلسترول و چربی‌های غیرمفید خون از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

خواص دمنوش گل محمدی برای بیماری های قلبی
دمنوش گل محمدی با کاهش میزان کلسترول و چربی‌های غیرمفید خون از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

زیاده‌روی در مصرف دمنوش گل محمدی چه عوارضی دارد؟

حتما شما هم این ضرب المثل معروف به گوشتان خورده که می‌گویند «اندازه نگه دار که اندازه نکوست» ضرب‌المثلی که حتی برای نوشیدنی پرخاصیتی مثل دمنوش گل محمدی نیز کاربرد دارد.

زیاده‌روی در مصرف این دمنوش ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی همچون اسهال، دلپیچه، افت‌فشار و سنگ کلیه شود. (به خصوص اگر همراه چای سبز نوشیده شود)

بهترین زمان برای مصرف دمنوش گل محمدی کی است؟

بهترین زمان برای مصرف دمنوش گل سرخ دو ساعت بعد از غذا است. نوشیدن این دمنوش به همراه خرما نیز می‌تواند یک عصرانه مقوی و پرخاصیت باشد. با این حال بهتر است دمنوش گل محمدی را قبل از خواب مصرف نکنید، چرا که به خاطر خاصیت‌ ادرارآوربودنش ممکن است فرایند خوابتان را مختل کند.

نکات مصرف دمنوش گل محمدی
بهتر است دمنوش گل محمدی را قبل از خواب مصرف نکنید، چرا که به خاطر خاصیت‌ ادرارآوربودنش ممکن است فرایند خوابتان را مختل کند.

طرز تهیه چند دمنوش خوشمزه با گل محمدی

برای تهیه‌ی دمنوش گل سرخ روش‌های مختلفی وجود دارد و می‌توانید ادویه‌ها و گیاهان مختلفی را با آن ترکیب کنید. در ادامه با طرز تهیه چند نوع دمنوش گل محمدی آشنا می‌شویم:

۱. دمنوش ساده گل محمدی

ساده‌ترین روش تهیه دمنوش گل محمدی این است که چند عدد گل سرخ را توی چایی‌تان بریزید. همچنین می‌توانید با اضافه‌کردن پودر گل سرخ به مقداری شیر داغ و عسل یک نوشیدنی مقوی برای خودتان درست کنید.

اگر دوست ندارید دمنوش‌تان را با چای بخورید، کافی‌است چند عدد گل سرخ را توی آب‌جوش بریزید و حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و سپس آن را با عسل شیرین کنید.

روش تهیه دمنوش گل محمدی
ساده‌ترین روش تهیه دمنوش گل محمدی این است که چند عدد گل سرخ را توی چایی‌تان بریزید.

۲. دمنوش لاغری گل محمدی

برای تهیه دمنوش لاغری با گل محمدی می‌توانید یکی دوتا گل سرخ را به یک لیوان چای سبز و مقداری عسل اضافه کنید. اگر دنبال احساس سیری هستید، چند دانه‌ی هل هم توی دمنوشتان بیندازید.

۳. دمنوش آرام‌بخش گل محمدی

برای درست‌کردن این دمنوش کافی‌ است دو سه‌تا گل سرخ را با اسطوخودوس و گل‌گاو‌زبان ترکیب کنید و سپس منتظر بمانید تا دم بکشد. بعد از نوشیدن این دمنوش، تنش‌ روانی‌تان کاهش پیدا کرده و خواب آسوده‌‌تری خواهید داشت.

۴. دموش ضددرد گل محمدی (ویژه خانم‌ها)

چند عدد گل سرخ را با آب جوش، دارچین، زنجبیل، هل، گلاب، زعفران و عسل ترکیب کنید و اجازه بدهید چند دقیقه دم بکشد. نوشیدن این دمنوش برای کاهش دردهای قاعدگی، بسیار موثر است.

سوالات متداول درباره فواید دمنوش گل محمدی

دمنوش گل محمدی چه طبعی دارد؟

طبع گل محمدی نسبتا سرد و خشک است و انتخاب مناسبی برای کاهش بلغم و صفرا به حساب می‌آید.

دمنوش گل محمدی چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

دمنوش گل محمدی فواید زیادی برای سلامتی دارد. از جمله تسکین دردهای قاعدگی، مبارزه با عفونت‌های بدن، کمک به سلامت کلیه‌ها، پاکسازی کبد، خوشبوکردن دهان و … .

بهترین زمان برای نوشیدن دمنوش گل محمدی کی است؟

از آن‌جایی که دمنوش گل محمدی ادرارآور است، بهتر است آن را دو ساعت مانده به خواب مصرف کنید تا هم خواب راحت‌تری داشته باشید و هم به خاطر نیاز به ادرارکردن از خواب بیدار نشوید.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
5 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صادقی
صادقی
3 ماه قبل

با سلام
مطالبش خیلی عالی بود
دمنوش گل محمدی رو ب صورت دم نوش استفاده کردم اعصاب رو اروم میکنه ارمش میده

محمدباقر
محمدباقر
10 ماه قبل

ترکیب این دمنوش با زعفران خیلی خوبه و مفیده. کلا زعفران هرجا باشه مفیده

هموطن
هموطن
پاسخ به  محمدباقر
4 ماه قبل

باسلام مصرف زیاددمنوش زعفران باعث خون‌ریزی خانمها می شود

رهام نیک نام
رهام نیک نام
1 سال قبل

عاِلی بود احسنت

رهام نیک نام
رهام نیک نام
1 سال قبل

عاِلی بود

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x