وقتی کدبانوگری آسان می‌شود!


3,926

بازار باسلام - basalam - وبلاگ بازسلام -کدبانوگری

آن روزها که مادرها و مادربزرگ‌های ما آشپزی می‌کردند و کدبانوی خانه بودند، فرایند پخت و پز آن‌قدری که برای ما آسان شده، آسان نبود. کمی که به خاطرات کودکی و نوجوانی‌مان برگردیم و تصویر مادر و مادربزرگ‌هایمان را در قاب آشپزخانه آن روزها بازسازی کنیم، یادمان می‌آید که چه سختی‌هایی که برای تهیه یک وعده غذای گرم خانگی نمی‌کشیدند. برای خواندن مقاله چند ترفند ساده برای آشپزی سریع‌ کلیک کنید.

کدبانوگری در خانه‌

مادربزرگ‌هایی که روستانشین بودند چه بسا ناچار می‌شدند برای یک وعده غذای ساده، پای اجاق هیزمی بنشینند یا روی چراغ خوراک‌پذیری نفتی ساده‌ای که هیچ شباهتی به اجاق‌های فول‌امکانات امروزی نداشت، از صبح علی‌الطلوع خورشت بار بگذارند تا ظهر برای این‌که خانواده یا مهمانان غذای دلچسبی نوش جان کنند‌.

حتی بسیاری از مادربزرگ‌های روستایی، برای تأمین نان روزانه و هفتگی خانواده، رنج‌های عرق‌ریختن پای گرمای تنور را به جان می‌خریدند. یعنی اگر درست حساب کنیم، صبح تا شب یا مشغول پخت و پز بودند، یا رفت و روب و آماده کردن مقدمات آشپزی، مثل کشاورزی و دامداری! این‌که چطور و با چه دقت و ظرافتی وقت‌شان را مدیریت می‌کردند که به همه کارهای فراوان‌شان می‌رسیدند از آن سؤال‌های زیباست که پرداختن به پاسخش فعلاً در این مجال نیست؛ بخصوص که آن‌ها هم مثل ما، حداکثر ۲۴ ساعت در شبانه‌روز وقت داشتند و بس!

کدبانوگری در خانه‌های جدید

البته مادرهای عزیزمان که متأخرتر بودند، دسترسی‌شان به امکانات بیشتر شده بود و بالطبع وضع‌شان هم بهتر. اجاق‌گازها جای اجاق‌های سنتی را گرفته بود و نانوایی‌های شهری و روستایی جای تنورهای خانگی را ولی باز هم با امروز فاصله زیادی داشتند. چه مادرها و چه مادربزرگ‌ها، سختی‌های دیگری هم در به ثمر رساندن یک وعده غذا در پیش داشتند. برای تهیه یک کوکوی ساده سبزی، باید سبزی می‌چیدند یا می‌خریدند، پاک می‌کردند، می‌شستند و خرد می‌کردند تا هنوز مرحله تهیه یکی از مواد اولیه غذا انجام شود. روایت مادری و کسب و کار خانگی را در مجله بخوانید.

خیلی از مادرها هنوز هم این کار را انجام می‌دهند. بعدش هم که باید وارد مرحله ترکیب مواد و پخت غذا می‌شدند. حالا بماند انواع خشک کردن‌ها و فریز کردن‌ها و ذخیره‌های پاییزه و زمستانه آن روزها. بعضی از ما دختران و نوه‌های دیروز و زنان و مادران امروز شاید ترجیح‌مان این باشد که فقط یک یا دو مرحله آخر را انجام بدهیم و خلاص. بالاخره زندگی شهری و تغییرات اجتماعی است و هزاران راه حل که دنیای معاصر پیش پای آدم‌ها باز می‌کند!

از شما دعوت می‌کنم در ادامه به بعضی از این راه‌حل‌های جدید و گره‌بازکن توجه فرمایید.

کدبانوگری در آشپزخانه باسلامی‌

سبزی خشک

همان‌طور که هر زن کدبانویی می‌داند، یکی از مهم‌ترین مواد مورد استفاده در ترکیب غذاهایی مثل انواع کوفته‌ها و دلمه‌ها که باب میل ما ایرانی‌هاست، سبزیجات خشک‌شده‌ای مثل نعناع‌، شوید، آویشن و حتی شنبلیله خشک هستند و هر چه تازه‌تر باشند، مغذی‌تر و خوش‌طعم‌ترند. این‌جا در باسلام، از این خشکیجات سبز پیدا می‌شود.

سبزی تازه

انصافاً می‌شود قورمه‌سبزی نخورد فقط به خاطر این‌که سبزی پاک کردن وقت‌گیر است؟ یا حتی کوکوی سبزی با آن قیافه به ظاهر ساده ولی در واقع با آن‌ همه خواص بی‌نظیر را از سفره شام‌های سبک‌مان حذف کنیم فقط به خاطر وقت نداشتن؟! خب، اگر واقعاً آن‌قدر وقت‌مان تنگ است که نمی‌توانیم از پسِ پاک کردن و شستن و خرد کردن و سرخ کردنش! بربیاییم، دوستانی در همین سرزمین وقت گذاشته‌اند و اصلاً کسب‌وکارشان را بر همین اساس پایه‌ریزی کرده‌اند؛ پس می‌شود از زحمت‌شان بهره‌ها بود و بیش از این در فراق یک وعده قورمه‌سبزی جاافتاده یا حتی لذت گاز زدن به تکه‌ای کوکوسبزی ترد و خوشمزه، آه نکشید! در مجله باسلام بخوانید: کوکوسبزی متفاوت با طعم قارچ و گردو!

ادویه و چاشنی

به نظر شما می‌شود غذا پخت ولی از چاشنی استفاده نکرد؟ اگر از انواع خورشت‌هایمان حتی با داشتن رب و ادویه‌جات کافی، فقط و فقط این سه قلم یعنی لیمو عمانی و آلو و آبغوره را فاکتور بگیریم، تقریباً طعم دلچسب‌شان را از دست خواهند داد؛ اصولاً قورمه‌سبزی یعنی عطر و طعم لیمو عمانی؛ و خورشت آلو یعنی تعداد بیشماری آلو که ندانی از تعداد فراوانی، هسته‌هایش را کجای بشقابت جا بدهی! تکلیف آبغوره هم که از فرط استفاده در آشپزی ما ایرانی‌ها، نگفته معلوم است!

پیاز داغ و سیر سرخ شده

از سیر داغ و پیاز داغ و سیر و پیازهای سرخ‌شده در انواع شکل‌ها و اندازه‌ها و حتی از بادمجان کبابی هم اگر بخواهیم بگذریم، عملاً خودمان و خانواده را از خوردن غذای لذیذ محروم کرده‌ایم. ولی با آن معضل همیشگی باید چه کار کرد؟ همیشه که نمی‌شود بوی سیر و پیاز سرخ‌شده و بادمجان کبابی‌شده در خانه راه انداخت. بعضی‌ها شاید ترجیح بدهند آماده‌اش را تهیه کنند و از زحمت هم‌وطنان‌شان استفاده کنند.

انواع رب و روغن 

رب و روغن هم که یکی از مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین اقلام استفاده شده در غذاهای ایرانی است و بدون این‌ دو نمی‌شود غذای زیادی برای پختن پیدا کرد و بین همه روغن‌ها، روغن شحم گاوی و بین همه رب‌ها، رب طبیعی و بدون مواد نگه‌دارنده، سالم‌تر به نظر می‌رسد.

ترشیجات خانگی

فرض کنید غذا آماده شد و روی میز یا سفره چیده شد. به نظرتان چیزی کم نیست؟ چیزی که زیادش ضرر دارد ولی مقدار کمش اگر با سرکه طبیعی مثل سرکه سیب درست شده باشد؟ مفید هم هست! بله. ترشی در انواع و اقسام مختلف از آن چاشنی‌های خوش‌طعمی است که با نگاهی مختصر در بازار باسلام می‌شود بازار گستره و تنوع زیادش را مشاهده کرد.

مواد غذایی آماده طبخ

بعضی‌ کدبانوها دوست دارند به هر دلیلی، مواد غذایی آماده طبخ دریافت کنند، حالا چه پیاز و سیب‌زمینی خلالی شده که زحمت پوست‌گیری و شستشو و خرد کردن و اشک‌ریزی را پشت سر گذاشته و آماده سرخ شدن است و چه مواد خام آماده طبخ یک غذای کامل که تهیه‌اش زمان زیادی می‌برد. از این اقلام هم در بازار باسلام پیدا می‌شود.

غذای آماده خانگی

بعضی خانم‌های کدبانو ممکن است از فرط مشغله زیاد و یا شاید سورپرایز کردن خانواده با طعمی جدید و یا اصیل، بخواهند پا را فراتر گذاشته و کل غذا را آماده و یک‌جا سفارش بدهند، یعنی فقط زحمت کلیک و خرید و تحویل در درب منزل را متقبل شوند. برای این دسته از عزیزان هم در بازار اجتماعی باسلام گزینه‌هایی وجود دارد.

فلافل و سمبوسه

شاید دل‌تان برای سفری کوتاه به دل طبیعت حتی از نوع بوستان محل هم که شده، تنگ شده باشد. برای توی سبد و کوله گردش و سفرهای کوتاه، بهترین گزینه‌ها غذاهای سبک و زودخور و سیرکنی مثل فلافل و سمبوسه هستند که باز هم می‌شود در باسلام گزینه‌های متعددی برایش پیدا کرد.

این‌ها فقط بخشی از امکانات بازار آنلاین باسلام برای آسان‌تر کردن بیش از پیش کدبانوگری شما هستند. گردش در بازار می‌تواند گزینه‌های بیشتری را که احتمالا، با سلیقه و نیاز شما تناسب بیشتری دارند، در اختیارتان قرار دهد. البته که هیچ غذایی با آن دستپخت کدبانوی خانه که با تمام عشق و مهرش فراهم کرده، برابری نمی‌کند ولی گاهی کمبود وقت، فرصت کسب تجربیات جدید این‌چنینی و آشنایی با دستپخت سایر هم‌وطنان‌ و چشیدن طعم‌ها و سلیقه‌های دیگر را به ما می‌دهد.




به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرضیه
مرضیه
5 سال قبل

بسیار خوب و کارامد بود ممنونم

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x