از خریدن سمنو و سبزه گرفته تا جمع کردن سکه برای راه انداختن سفره هفت سین، از عرق ریختن های خانه تکانی و گرفتن غبار از سر و روی خانه گرفته تا خرید لباس نو برای اهالی خانه  همه و همه تلاش های آخر سالی است برای اینکه پرونده سال قبل از ببندیم و بدون هیچ خستگی و غبار و آلودگی سراغ سال جدید برویم و شب عید و لحظات پایانی سال زمانی است برای جشن گرفتن این اتفاق، وقتی که اعضای خانواده دور هم بنشینید و منتظر شروع دوباره باشند، آن هم با یک غذای لذیذ و خوشمزه.

شب عید نوروز در شهر و استان های مختلف

از گیلان و رسمی شهر خلاق غذا گرفته که بیش از ۲۵۰ نوع غذای ثبت شده دارد تا شهرهای کویری و جنوبی ترین نقطه های ایران و مناطق ساحلی که ماهی قوت غالب مردمانش است، همه اعتقاد دارند که  عید نوروز زمانی است که باید بهترین و لذیذترین غذاها را برای پاقدمش آماده کرد، از سبزی پلو با ماهی که به عنوان یک نماد برای نوروز تبدیل شده است و در بسیاری از نقاط ایران رواج دارد تا غذاهای محلی استان های مختلف مانند کوفته ریزه در شهرکرد، ترشی تره در گیلان، بزقرمه در کرمان و شفته در اراک همه از جمله غذاهایی هستند که برگرفته از فرهنگ ایرانی هستند و در شب عید یک بهانه برای جمع کردن اعضای خانواده به حساب می آیند.

بهترین غذاهای شب عید نوروز کدام است؟

غذا در فرهنگ ایرانی همیشه یک اصل به حساب آمده است، جمع شدن خانواده دور یک سفره به بهانه غذا خوردن ثبات و انسجام خانواده را به همراه داشته و این رسم خانوادگی به ویژه در مناسبات بیشتر هم اهمیت پیدا میکند، غذای شب عید هم یکی از این مناسبت های مهم و سنتی است که غذا در آن بهانه ای می شود برای پیوند بیشتر اعضای خانواده، غذاهایی که در شهرها و روستاهای مختلف هر کدام از یک سنت و رسم و رسوم سخن می گویند.

فلسفه غذای شب عید نوروز

اسفند ها سال  همه چیز روی دور تند است،از خانه تکانی ها و خرید لباس نو گرفته تا برپا کردن سفره هفت سین و آماده کردن غذای شب عید. پختن غذای شب عید هم یکی از آداب و رسوم رسیدن سال نو است که مثل هم رسوم دیگه از جمله هر کدام از موارد سفره هفت سین فلسفه ‌ای پشت سر خود دارد. یکی از این غذاهای معروف شب عید  سبزی پلو با ماهی است که می‌شود  آن را اولین و معروف‌ترین و بهترین غذای شب عید در شهرهای مختلف ایران نامید که داستان‌هتی بسیاری در مورد دلیل انتخاب این غذا به عنوان غذای شب عید مطرح شده اما معروف‌ترینشان  داستان انگشتر حضرت سلیمان است.

انگشتری که به دست دیو می‌افتد، دیو به‌جای سلیمان به تخت پادشاهی می‌نشیند و انگشتر را به داخل دریا می‌اندازد تا دست حضرت سلیمان به آن نرسد و آن حضرت هم سالها برای پیدا کردن انگشتر مشغول ماهیگیری می‌شود تا اینکه آن را در شکم یک ماهی پیدا میکند، ما هم مثل حضرت سلیمان هر سال ماهی میخوریم به امید درک بیشتر حقیقت. برنج در کنار ماهی نشانه حیات و سبزی نشانه برکت و زایش است.

انواع غذای شب عید

اگر چه معروف ترین غذای شب عید سبزی پلو با ماهی است اما در برخی از مناطق و فرهنگ ها و اقوام برخی غذاها مرسوم تر هستند و حتی آب و هوا و ذائقه شهرهای مختلف در انتخاب غذای شب عید میتواند اثر گذار باشد، غذاهای بسیار متنوعی که از رشته پلو گرفته تا دلمه و باقالی قاتق بین لیست آنها قرار دارد.

سبزی پلو با ماهی

اگرشما هم از همان دسته اکثریت هستید و ترجیح می دهید که اصلی ترین غذای شب عید را روی سفره شب عید داشته باشید باید قبل از هر چیز پیاز و سیر را برای مهار بوی ضهم ماهی آماده کنید.

طرز تهیه کامل سبزی پلو با ماهی را از مقاله زیر مطالعه کنید:

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

  • پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و سیر را رنده کنید و به همراه ادویه ماهی، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز اضافه کنید .
  • ماهی‌هایی را که از قبل پاک کرده و سر و دم آنها را جدا کرده اید به صورت فیله شده درون کاسه پیاز قرار دهید و آن را ماساژ دهید.
  • روی کاسه پیاز و ماهی ها سلفون بکشید و اجازه دهید که حدود یک ساعت درون یخچال بماند.
  • همزمان برنجی که از قبل با آب و نمک خیسانده بودید را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید و یک قاشق نمک و روغن مایع به آن اضافه کنید.
  • بعد از پخت اولیه برنج وقتی که دانه های برنج نرم اما مغزشان سفت بود آن را آبکشی کنید .
  • سبزی های که از قبل خرد کرده اید شامل جعفری، گشنیز، شوید، شنبلیله و برگ سیر تازه را به برنج اضافه کنید و با ته دیگ سیب زمینی یا نان اجازه می‌دهیم تا دم بکشد.
  • سپس مقداری زعفران دم کرده روی برنج می ریزیم و درب قابلمه را به همراه دم کنی قرار می دهیم تا برنج به مدت یک ساعت دم بکشد.
  • حالا به سراغ ماهی بروید ، مواد طعم دهنده آن را جدا کنید ،دو طرف آن را با حرارت ملایم سرخ کنید و در نهایت روی آن زعفران بریزید. پس از دم کشیدن برنج غذاش شب عید شما آماده است.

کوکو سبزی

بعضی از خانواده‌ها در شب عید رسم خوردن کوک سبزی دارند، در فلسفه طبخ این غذا به عنوان غذای شب عید می گویند برای این است که فرد در طول سال به «کو؟ کو؟» نیفتد و گمشده ای نداشته باشد.

طرز تهیه کوکو سبزی

  • همانطور که مشخص است اصل کوکو سبزی، سبزیجات آن است پس اول از همه به سراغ سبزی ها بروید و سبزی های شسته و خشک شده را خرد کنید.
  • به سبزی ها سیر پوره‌شده و آرد را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا به خورد سبزی ها برود.
  • تخم مرغ ها را در یک ظرف دیگر بشکنید و با چنگال هم بزنید تا از لختگی دربیاید و سپس زردچوبه، نمک و فلفل را به ظرف تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید و هم بزنید.
  • مخلوط تخم‌ مرغ و ادویه‌ها را به سبزی‌ها اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا موادتان یک‌دست شوند. در این مرحله می ‌توانید گردو و زرشک را هم به صورت دلخواه به موادتان اضافه کنید.
  • حالا زمان پخت مواد است، ابتدا روغن را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود، موادتان را اضافه و به‌خوبی با پشت قاشق آن را صاف کنید و بعد از پخت، یک سمت کوکو را برگردانید تا سمت دیگر آن هم به‌خوبی پخته شود.

رشته پلو

رشته پلو هم یکی دیگر از غذاهایی است که از برخی از نقاط کشور به عنوان غذای شب عید رواج دارد این غذای ایرانی که طرفداران خاص خود را دارد هم میتواند به صورت ساده و هم با گوشت تهیه شود، رشته پلو ساده، غذایی بسیار لذیذ است که گیاهخواران نیز می‌توانند از آن لذت ببرند و برای تهیه آن به برنج، رشته پلویی، زردچوبه، دارچین، زعفران و روغن نیاز دارید.

طرز تهیه رشته پلو

  • برای اینکه رشته پلو ساده تهیه کنید قبل از هر چیز برنج را بشویید و از دو ساعت قبل در مقداری آب و یک قاشق غذاخوری سر خالی نمک، خیس کنید.
  • از طرف دیگر قابلمه ای که تا نیمه پر از آب کرده اید را روی حرارت متوسط گاز بگذارید تا به جوش آید و برنج خیس خورده در آن بریزید و اجازه دهید تا آب دوباره به جوش بیاید.
  • وقتی برنج پخت و تقریبا آماده آبکشی بود، قبل از آبکش کردن، رشته‌های پلویی را با دست به سه قسمت تقسیم کنید و در قابلمه برنج بریزید. برنج و رشته پلویی را هم بزنید تا به هم نچسبند.
  • وقتی برنج ها به مرحله ای رسید که از بیرون نرم و مغز آن کمی سفت بود ، برنج و رشته را آبکش کنید و با ته دیگ نان لواش یا تافتون برنج را به قابلمه برگردانید و اجازه دهید ۴۵ دقیقه تا یک ساعت به‌خوبی دم بکشد.
  •  در ۱۵ دقیقه آخر، زعفران دم‌کرده را با مقداری روغن یا کره ترکیب کنید و روی پلو بریزید.
  • حین دم کشیدن برنج پیازهای خلالی خرد شده را در روغن تفت دهید تا طلایی شوند و به آن زردچوبه و دارچین اضافه کنید و پس از دم کشیدن به رشته پلو اضافه کنید.

دلمه ویژه آذربایجانی ها

دلمه یکی از غذاهای سنتی و مرسوم در بسیاری از نقاط ایران است اما پیشینه آن به استان‌های آذربایجان شرقی و غربی برمی‌گردد که برای  تهیه آن از دلمه برگ مو و مواد میانی مختلفی استفاده می شود، دلمه یک غذای انگشتی خوشمزه است که علاوه بر شب های عید یک پیش‌غذای مناسب برای تولدها و جشن‌ها هم محسوب  می شود.

طرز تهیه دلمه آذربایجانی

  • درمرحله اول لپه ها را شسته و خیس می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۲ ساعت درون آب بماند، پس از گذشت این زمان لپه را آبکشی می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب درون قابلمه جوش بیاید. زمانی که آب جوش آمد حرارت را کم کرده و کف روی آب را با قاشق جمع می کنیم.
  • همین کار را با برنج هم انجام می دهیم و اجازه می دهیم که آب برنج کاملا تبخیر شودو سپس آن را آبکش می کنیم.
  • پس از اینکه لپه ها کاملآ پخت و نرم شد و اطراف برنج نرم شد و مغزش هنوز سفت بود هر دو را آبکشی می‌کنیم تا آب اضافه آنها جدا شود.
  • سبزی دلمه شامل پیازچه، مرزه، شوید، نعناع، جعفری و ترخون را شسته و پس از اینکه اب آنها به طور کامل کشیده شد به صورت ریز و پیاز را هم به صورت نگینی خرد میکنیم.
  • پیازهای خرد شده را با روغن روی حرارت قرار می دهیم تا سبک و شیشه ای شود سپس گوشت چرخ کرده را به تابه افزوده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا گوشت تغییر رنگ داده و کاملا سرخ شود و در ادامه مقداری زردچوبه و نمک و فلفل سیاه به تابه می افزاییم. در آخر هم رب گوجه را اضافه میکنیم تفت می دهیم تا بوی خامی رب گوجه گرفته شود.
  • در این مرحله سبزی دلمه را به تابه اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا عطر سبزی آزاد شود، سپس برنج را به تابه اضافه کرده و مواد را به آرامی مخلوط می کنیم و در ادامه گوجه سبز خرد شده، آلو بخارایی که هسته آن را جدا کرده اید و زرشک و در نهایت آب غوره را اضافه میکنیم و پس از ۵ دقیقه تابه را از روی حرارت برمی‌داریم.
  • برگ موهای شسته شده را درون آب جوش می ریزیم و اجازه می دهیم که نرم شود و تغییر رنگ بدهد و در ادامه آنها را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی شان کشیده شود.
  • یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم و از تعدادی ازبرگ موها به عنوان ته دیگ استفاده میکنیم و سایر برگ های دلمه را با مواد میانی به صورت رول در می آوریم و در نهایت درون قابلمه می چینیم.
  • عصاره مرغ را درون آب جوش حل کرده، سپس آبغوره، رب انار و روغن مایع را به آن اضافه می کنیم تا سس دلمه به دست بیاید، این سس را به قابلمه دلمه ها اضافه میکنیم تا حدی که یک سوم آن را بگیرد. و ادامه اجازه می دهیم دلمه ها با شعله پخش کن و دم کنی کامل پخته شود.
  • زمانی که سس چاشنی تبخیر شد و دلمه ها کاملا پخته شدند، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم و درون ظرف سرو می چینیم.

مقاله مرتبط:

کلم پلو شیرازی

امکان ندارد که اسم شیراز بیاد و یک سری واژه کنارش توی ذهن آدم ردیف نشود، واژه هایی مثل اردیبهشت ، بهارنارنج، سالاد شیرازی و از همه مهم تر کلم پلو، یک غذای خوشمزه و لذیذ که معمولا به عنوان غذای شب عید هم پخته می شود. برای اینکه این غذای خوشمزه را در شب عید سر سفره داشته باشید این دستور پخت شما را راهنمایی می‌کند.

طرز تهیه کامل انواع کلم پلو شیرازی را از مقاله زیر بخوانید:

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

  • ابتدا برنج را با مقداری نمک بخیسانید.
  • پیاز را به ریز رنده کنید و گوشت چرخ کرده و سپس نمک و فلفل و زردچوبه را به ترکیب اضافه کنید.
  • چند قاشق آرد نخود چی را به گوشت اضافه کرده و شروع به ورز دادن کنید تا کاملا مواد به خورد گوشت برود و یک ترکیب منسجم شکل بگیرد. سپس روی مواد را سلفون بکشید تا حدود نیم ساعت درون یخچال باقی بماند.
  •  کلم قمری هایی که شسته و پوست گرفته اید را با یک چاقوی تیز به صورت خلالی باریک خرد کنید.
  • گوشت‌ها را از یخچال خارج کنید و اندازه گردو از آن بردارید و قلقلی کنید.
  • گوشت های قلقلی را در یک تابه نچسب با شعله ملایم سرخ کنید و کلم های خرد شده را هم با مقداری نمک و فلفل و زردچوبه در یک تابه دیگر سرخ کنید تا نرم شود و در انتها مقداری آبلیمو به آن اضافه کنید و در انتها سبزی های معطر شسته شده را به کلم اضافه کنید.
  • یک قابلمه اب را جوش بیاورید و برنج هایی که از قبل خیس کرده بودید را به آن اضافه کنید و به آن مقدار کمی زردچوبه اضافه کنید و بگذارید تا با زرد چوبه حدود 10 دقیقه جوش بخورد و بعد از جوش آمدن برنج را کمی تازه تر از همیشه بردارید و آبکش کنید.
  • ته قابلمه مورد نظرتان را کمی روغن بریزید و با ته دیگ دلخواهتان بپوشانید و برنج آبکش شده و مواد کلم پلو و سبزی را لایه لایه اضافه کنید .
  • پس از دم کشیدن پلو میتوانید آن را با گوشت قلقلی و سالاد شیرازی سرو کنید، البته شما حتی می توانستید در صورت تمایل گوشت های قلقلی را بین لایه های برنج قبل از دم کشیدن اضافه می کردید.

مقاله مرتبط:

کوفته همدانی

این گوی خوشمزه و لذیذ هم یکی دیگر از غذاهای شب عید است، غذایی که نوع تبریزی‌ای آن بسیار معروف است اما در شهرهای دیگر هم انواعی از کوفته مطرح است از جمله همدان که کوفته‌اش یک غذای لذیذ شب عیدی است.

طرز تهیه کوفته همدانی

  •  نخود و لپه‌ای که از شب قبل خیس کرده‌اید را با آب تازه در یک قابلمه و برنج از قبل خیس خورده را در قابلمه دیگری بپزید.
  •  گوشت، یک عدد پیاز، برنج پخته شده، لپه و نخود پخته شده را در چرخ گوشت بریزید و آن‌ها را دو بار چرخ کنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و یک خمیر یکدست حاصل شود. سپس ادویه‌ها و آرد نخودچی را به مخلوط گوشت اضافه کنید و با دست برای هفت تا ۱۰ دقیقه ورز دهید.
  • از مواد گوشتی کوفته‌ ریزه‌هایی در اندازه یک گردو درست کنید و آنها را در روغن سرخ کنید و آنها را روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافه آن کشیده شود.
  • برای تهیه سس کوفته دو عدد پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی و سبک شوند. یک قاشق رب گوجه فرنگی را به پیازهای سرخ شده در قابلمه اضافه کنید و آن را تفت دهید تا رنگ آن باز شود و بوی خامی رب از بین برود و سپس نعنا داغ و چهار عدد آلو ، چهار لیوان آب، کمی نمک، ادویه و دو قاشق سرکه یا آبلیمو را روی این مواد بریزید و اجازه دهید تا سس به جوش آید.
  • برای تهیه مواد میانی زرشک را با کمی روغن، شکر و آب لیمو در یک تابه سرخ کنید و کنار بگذارید.
  • از مایه کوفته به‌اندازه یک نارنگی بردارید و آن را درست خود قرار دهید. وسط کوفته را خالی کنید و در آن، یک عدد خرما، یک عدد آلو، یک قاشق زرشک، یک قاشق چای‌خوری پیاز داغ، یک عدد کوفته ریزه سرخ شده و یک چهارم تخم‌مرغ آب‌پز شده قرار دهید و آن را خوب ببندید به‌طوری که هیچ حفره‌ای در کوفته نباشد و ضخامت دیواره کوفته در تمام بخش‌ها یکسان باشد تا کوفته وا نرود.
  • کوفته‌ها را در یک ظرف دردار بگذارید و آن‌ها را برای حداقل یک ساعت در فریزر قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا کوفته‌های شما در حین پخت وا نروند. سپس کوفته‌ها را از فریزر دربیاورید و با احتیاط در قابلمه سس کوفته در حال جوش بگذارید تا آن‌ها برای ۴۵ دقیقه تا یک ساعت با درب بسته روی حرارت ملایم گاز بپزند.
  • یک بار در حین پخت کوفته ها را برگردانید تا حرارت به همه قسمت ها به یک میزان برسد و در نهایت آب کوفته و کوفته را به صورت جداگانه سرو کنید.

سوتی پلو اردبیلی

بعد از همه نقاط مختلفی از ایران که از آنها صحبت شد وقت اردبیل است، سوتی پلو اگر چه ممکن است برای خیلی ها نام آشنا نباشد اما یک غذای خوشمزه و بسیار لذیذ اردبیلی است که پخت آن در شب عید مرسوم است.

  •  ابتدا لازم است یک عدد پیاز را پوست گرفته و به صورت حلقه‌ای خرد نمایید سپس مرغ‌های تکه شده را در ظرف مناسب قرار داده و ما بین آن پیازهای خرد شده قرار دهید و زعفران دم کرده، شیر و نمک را هم به آن اضافه کنید، سپس روی آن را با سلفون بپوشانید و به مدت ۳ ساعت در یخچال نگهداری کنید.
  • آلو قیسی و آلو بخارا را‌ در یک ظرف و کشمش را در ظرف دیگری با آب ولرم خیس کنید تا بخوبی نرم شود.
  •  شیر، آب، زعفران، نمک و مقداری زردچوبه داخل قابلمه ریخته و سپس برنج را به ترکیب اضافه نمایید‌ و دو ساعت به آن زمان بدهید تا خیس بخورد، و سپس قابلمه را روی حرارت بگذارید و روغن را اضافه نمایید و صبر کنید تا آب و شیر تا زمانی که آب و شیر جذب برنج شود و به صورت کته دربیاید.
  • برای پختن مرغ ، مرغ مزه دار شده را با مقداری کره و آبلیمو روی حرارت قرار دهید و درب ماهیتابه را بگذارید تا مرغ‌ها بخوبی پخته و تغییر رنگ دهد بعد از حدود ۴۵ دقیقه آن را برگردانید تا روی دیگر آنها تغییر رنگ دهد.
  • سپس آلوها و کشمش را خیس کرده و از صافی عبور دهید و آنها را با پیاز داغ به خوبی تفت دهید.
  • پس از پخت کامل برنج آن را از داخل ظرف مورد نظر خود کشیده و با مخلوط آلو بخارا و خلال آن را تزئین نمایید و به صورت دلخواه مرغ‌ها را به طور کامل یا ریش ریش کنار غذا قرار دهید.

ته چین مازندرانی

ته چین همه جوره اش خوشمزه است چه برسد به اینکه برگرفته از هنر دست زنان شمالی باشد، اگر شما هم میخواهید این نوع غذا را برای شب عید داشته باشید مراحل زیر را دنبال کنید .

  • قبل از هر چیز سینه مرغ را داخل یک قابلمه بگذارید و به آن آب اضافه کنید سپس 1 عدد پیاز را پوست بگیرید و به همراه برگ بو ، نمک و فلفل به مرغ اضافه کنید و روی حرارت قرار بدید تا مرغ کاملا بپزد.
  • از طرف دیگر پیاز دیگری را به صورت خلالی خرد کرده و به همراه روغن داخل درون تابه بریزید تا سبک شود سپس ۳ حبه سیر رنده شده را به همراه آلو به آن اضافه کنید.
  • رب انار ، رب آلوچه و رب ازگیل را هر کدام یک قاشق غذاخوری به مواد اضافه کنید و حدود دو دقیقه آن را تفت بدید و سپس ادویه ها شامل پودر دارچین ، ادویه کاری و فلفل سیاه را هم اضافه کنید.
  • مرغ های پخته شده را ریش ریش کنید و به مواد اضافه کنید.
  • برنج آبکش شده را تقسیم کنید و بخشی را برای برنج زعفرانی کنار بگذارید و سپس مابقی را با سبزی پلویی مخلوط کنید و با ته دیگ سیب زمینی ته قابلمه را بپوشانید سپس برنج زعفرانی روی سیب زمینی ها بریزید و سطح آن را کاملاً صاف کنید سپس از مخلوط برنج و سبزی پلویی روی آن بریزید و با کف قاشق را کاملاً صاف کنید بعد از مواد ته چین روی آن بریزید و سپس زرشک و کشمش اضافه کنید و سپس مابقی برنج را اضافه کنید و در نهایت با یک کره اجازه دهید دم بکشد.

ته چین اسفناج شاهرودی

ته چین اسفناج هم یکی دیگر از خانواده ته چین های خوشمزه و لذیذ است.

  • اولین گام پختن گوشت ها است. برای این کار باید گوشت را درون قابلمه ای ریخته و کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد.
  •  در کنار آن پیازها را خرد کرده و با مقداری اسفناج تفت دهید بعد از اینکه آب اضافی اسفناج ها خارج شد، مقداری فلفل، نمک، آبغوره بزنید. در قابلمه را گذاشته و زمان دهید تا گوشت ها پخته شود.
  • در قابلمه ای دیگر مقداری روغن ریخته و کف آن را با کدو حلوایی و لبوهایی که نیم دایره برش زده اید پر کنید.
  •  برنج و رشته های پلویی که از قبل آبکش کرده اید را روی این لبوها و کدوها اضافه کنید و گوشت های نیم پز شده را روی برنج ها بریزید . حالا مابقی برنج ها و رشته ها را به آن اضافه کنید. درنهایت هم نصف لیوان آب روی آن ها بریزید و به مدت ۲ ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید تا ته چین آماده سرو شود.

مانی پلو دامغانی

مانی پلو هم یک نوع دیگر از ته چین است این غذای دامغانی ته چین سنتی این شهر است که در ادامه طرز تهیه آن آماده است.

  • برای درست کردن مانی پلو دامغانی ابتدا گوشت را با زیره سبز، زعفران دم کرده غلیظ، آبلیمو و کره مزه دار کنید.
  • لپه را هم جداگانه بپزید تا جایی که فقط نیم پز و سپس آن را در روغن تفت دهید تا در پلو له نشود.
  • پیاز را نگینی یا خلالی و نازک خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا سرخ و طلایی شود و سپس گوشت را از ماست خارج کنید و در پیاز تفت دهید و به آن  فلفل سیاه و زردچوبه هم اضافه کنید.
  • بعد از یک ساعت گوشت را از مایه ماست خارج کنید و مایه را هم نگه دارید چون به آن نیاز داریم. گوشت را به پیاز داغ اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود. فلفل سیاه و زردچوبه را هم اضافه کنید و با گوشت تفت دهید و در ادامه مقداری آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید بپزد.
  • در فاصله پخت گوشت خلال پسته و خلال بادامی که از قبل در آب یا گلاب خیس کرده بودید را هم در مقداری کره کمی تفت دهید و کنار بگذارید.
  • ‌وقتی گوشت در اواخر دهه بود برنج را هم آماده کنید، برنج خیس شده را در آب جوش بپزید و در چند دقیقه آخر پخت رشته پلویی و لپه پخته و تفت داده شده را به برنج اضافه کنید و بعد ازچند جوش همه را با هم آبکش کنید.
  • ماستی که گوشت را در آن مزه دار کردن بودید را با یک عدد تخم مرغ و ۳ قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید و کف قابلمه ای که روغن ریخته اید بریزید و سپس گوشت پخته شده و مخلوط برنج، رشته پلویی و لپه را لایه لایه در قابلمه بریزید و در هر لایه مقداری خلال بادام و خلال پسته تفت داده شده بریزید و اجازه بدهید دم بکشد.

خورش باقالا قاتق

گل سر سبد غذاهای گیلانی اگر نباشد حتما یکی از خوش‌مزه ترین و پرطرفدارترین هاست، باقالی قاتق گیلانی.

  • در دو قاشق غذاخوری روغن داغ شده سیر له شده را اضافه کنید و تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود سپس زردچوبه که اصلی ترین ادویه این غذاست را به مقدار زیاد اضافه کنید.
  • باقلاهایی را که از قبل خیسانده و پوست آن را کنده‌اید به پیاز اضافه کنید و مجدد تفت دهید و سپس شوید خشک را اضافه کنید و دوباره تفت دهید و به قابلمه ای اضافه کنید و اجازه دهید که آب به جوش بیاید.
  •  هر پنج-شش دقیقه یک‌بار آرام هم بزنید تا هم غذا ته نگیرد و هم شکل لوبیاها حفظ شود. در ۵ دقیقه پایانی نمک را اضافه کنید و هم بزنید. سپس با قاشق، خورش را گود کنید و تخم‌مرغ‌ها را به آن اضافه کنید و بدون این‌که هم بزنید، درِ قابلمه را بگذارید تا تخم‌مرغ‌ها پخته شوند و خورش به روغن بیفتد.

ترشی تره گیلانی با ماهی

یکی دیگر از غذاهای پرطرفدار گیلانی همین غذاست، ترشی تره گیلانی با ماهی که یک غذای پرکاربرد برای مسافران گیلان هم هست و یکی از غذاهای پر استفاده در شب های عید است.

  • سبزی های معطر محلی گیلان مانند چوچاق، سبزی جبارمبو، سبزی خنش را بشویید و اجازه دهید خشک شود و سپس آنها را خرد کنید و سپس به برنجی که از قبل برای پخت گذاشته‌اید و نرم شده است اضافه کنید و اجازه بدهید باهم بپزند، پس از اینکه کاملآ پخت با گوشت کوب برقی کاملا آن را به کنید، البته در روش سنتی این کار را با پشت قاشق انجام می دادند.
  • دو قاشق آرد برنج را به همراه آب انار یا آب نارنج هم بزنید تا هیچ گلوله آردی باقی نماند و بعد از یکدست شدن آرد و ترشی آن به همراه سه حبه سیر سرخ شده به آن اضافه کنید.
  • به خورشت مقداری کره و ترشی اضافه کنید و با شعله ملایم اجازه بدید جا بیوفتد و کمی سرخ شود، در نهایت غذای شما آماده است.

مطلب مرتبط:

کوکو اشپل گیلانی

اشپل بخشی از ماده بدن ماهی های سفید شمال است که خیلی ها آن را دوست ندارند و دور می ریزند در صورتی که یا اشتپل ماهی می‌شود انواع غذاهای مختلف به خصوص کوک‌و‌اشپل درست کرد

  • سبزی کوکو را پاک کنید و بشورید سپس ساطوری خرد کنید. سیر را نیز پوست گرفته و پوره یا رنده کنید. پیاز را نیز پوست بگیرید و رنده ریز بزنید.
  • تخم مرغ ها را داخل یک کاسه ریخته و با چنگال یا همزن دستی بزنید تا از لختگی خارج شود سپس سیر پوره شده را به همراه ادویه ها و پیاز رنده شده و سبزی و اشپل و آرد و آبلیمو را با هم مخلوط کنید و با قاشق خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.
  • مقداری روغن در ماهیتابه بریزید تا داغ شود سپس مواد کوکو را داخل تابه ریخته و حرارت را کم کنید و در تابه را برای چند دقیقه بگذارید تا کوکو پف کند.

آش رشته

آش رشته یک آچار فرانسه غذاهای ایرانی است، هم در دورهمی ها و مجالس به کار می آید، هم برای عزاداری ها پخته می شود، هم عصرانه است و هم برای خیلی‌ها شام و حتی ناهار حساب می شود و هم یک غذای شب عیدی است.

  • برای تهیه آش رشته حبوبات به جز عدس را از شب قبل خیس کنید و در طی شب نیز چند بار آب حبوبات را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود و بهتر پخته شود عدس را هم از یک ساعت قبل از پختن آش خیس کنید.
  • در مرحله بعد لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و نخود را جداگانه بپزید اما عدس را نیم‌پز کنید تا در طول پختن عدس له نشود.
  • پیاز‌ها را نگینی خرد کنید و همراه با روغن در قابلمه بزرگ که می‌خواهید آش رشته را در آن بپزید تفت دهید تا پیاز شفاف و نرم شود و پس از آن فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کنید و با هم تفت دهید.
  • حبوبات پخته شده را به قابلمه اضافه کنید و کمی با پیاز تفت دهید و به مقدار نیاز به قابلمه آب‌جوش اضافه کنید. در این مرحله برای لعاب آش رشته می‌توانید یک قاشق آرد اضافه کنید و یا برای طعم و لعاب بهتر می‌توانید به جای آب به آش رشته آب گوشت یا آب قلم اضافه کنید.
  • پس از جوش آمدن آب قابلمه سبزی آش را که از قبل پاک کرده، شسته و خرد شده به قابلمه اضافه کنید و شعله را کم کرده و بگذارید سبزی آش با حرارت ملایم بپزد.
  • بعد از اینکه سبزی پخت، رشته آشی را به قابلمه اضافه می‌کنیم. رشته‌ها را آرام آرام اضافه کنید و هم بزنید تا بهم نچسبند و اجازه دهید آش بپزد و جا بیفتد.
  • آش شما آماده است و در مرحله آخر برای تزیین سیب و پیاز نعناع را در روغن داغ تفت دهید و به همراه کشک آن را تزیین کنید.

قیمه نثار قزوین

قیمه نثار یک غذای سنتی و خوشمزه قزوینی است که می‌تواند یک انتخاب مناسب برای شب عید هم باشد.

  • در مرحله اول در یک تابه با روغن داغ پیازهایی را که به‌صورت ریز و نگینی خرد کرده اید اضافه کنید و وقتی پیازها نیم سرخ شدند تکه های گوشت گوسفندی یا گوساله بدون استخوان اضافه کنید و به‌همراه نمک، فلفل و زردچوبه تفت دهید.
  • وقتی رنگ گوشت تیره شد، به آن مقداری رب گوجه‌فرنگی یا پوره گوجه تازه اضافه کنید. روی مواد آب بریزید؛ به‌صورتی که کاملا سطح گوشت‌ها را بپوشاند و مقداری پودر هل، چوب دارچین و آبلیموی اضافه کنید و اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم حدود یک ساعت کاملا پخته شود.
  • برنجی را که از قبل خیس کرده‌اید بپزید و آبکش کنید. یک لایه از مواد گوشتی روی برنج بریزید و این کار را دو الی سه بار دیگر تکرار کنید. در قابلمه را بندید و اجازه دهید برنج دم بکشد.
  • از طرف دیگر خلال‌های بادام را به مدت ۱۵ دقیقه در آب و گلاب خیس کنید اما خلال‌های پسته را تنها با آب بشویید تا رنگ سبز خود را از دست ندهند و هر کدام  را به‌صورت جداگانه با کمی کره و زعفران تفت دهید.
  • خلا‌ل‌های پرتقال یا نارنج را هم بجوشانید و چند بار آب آن‌ها را تعویض کنید تا تلخی آن‌ها کاملا گرفته شود و آنها را هم به‌همراه کمی شکر و زعفران در مقداری کره تفت دهید. و در نهایت زرشک را هم به‌مدت کمتر از ۱۰ دقیقه با آب و گلاب خیس دهید تا کمی نرم شود اما رنگ خود را از دست ندهد و آن را با حرارت کم در مقداری کره یا روغن تفت دهید و در صورت تمایل کمی شکر به آن اضافه کنید.
  • غذای شما آماده است برنج را در دیس بکشید و باقی‌مانده گوشت را روی آن بریزید و سطح برنج را با استفاده از خلال‌ها و زرشک‌هایی که تفت داده‌اید تزئین کنید.

زرشک پلو با مرغ مجلسی

یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانی بدون شک همین زرشک پلو با مرغ مجلسی است که جای مهم در همه مجالس ایرانی دارد هم غذای عروسی است و هم خدایی نکرده در عزا پخته می شود و هم یک گزینه خوبی برای مهمانی هاست به خصوص مهمانی  شب عید.

  • در مرحله اول مثل همه غذاها ابتدا پیاز را به‌صورت نگینی خرد کنید ‌و با دو قاشق روغن تفت دهید و سپس مرغ‌های خردشده را با زردچوبه و نمک و کمی فلفل، به همراه پیاز نگینی و سیر، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تفت دهید تا پیاز کاملا آب‌دار و مرغ مزه‌دار شود.
  • پس از این مرحله آب را به مرغ اضافه کنید و اجازه دهید آب مرغ کشیده شود، پس از این اتفاق و پخت کامل مرغ در یک تابه دیگر آنها را سرخ کنید.
  • رب را در روغن تفت دهید تا رنگ باز کند و بوی خامی آن از بین رود و در ادامه ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو، ۱ قاشق غذاخوری گلاب و ۲ قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده به آن اضافه کنید و به خوبی تفت دهید که مخلوط به خورد مرغ برود و خورش کاملا غلیظ و جاافتاده شود.
  • از طرف دیگر ‌زرشک‌های پاک‌شده را به همراه مخلوط زعفران، شکر و گلاب ، به‌خوبی تفت دهید و زیر گاز را خاموش کنید ، غذای شما آماده است و میتوانید وقت سرو آن را با زرشک و برنج زعفرانی تزیین کنید.

شش انداز زنجانی

هر استان یک شش انداز، تنوع شش اندازها در ایران به تعداد شهرها می‌رسد و هر کدام شش انداز خاص خود را دارند  از جمله زنجانی‌ها که آن را به عنوان غذای شب عید هم استفاده می کنند.

  • کشمش های پاک شده را با آب بشویید تا گرد و خاک آن گرفته شود.خرما ها را از هسته آن جدا کرده و داخل ظرفی قرار دهید. زعفران را آسیاب کرده یا بسابید و آن را دم کنید و پیاز ها را پوست کنده و خلالی خرد و سرخ کنید.
  • در مرحله بعدی اول کشمش ها را در روغنی که داغ شده تفت دهید سپس خرما را نیز در تابه ریخته و به خوبی تفت دهید سپس پیاز ها را که از قبل سرخ کرده بودید به همراه کمی نمک و زردچوبه اضافه کنید و در ظرف را بگذارید وحدود سه دقیقه زمان بدهید تا مواد نرم شود.
  • سپس مواد را از وسط به کنار زده و تخم مرغ ها راشکسته و در جای خالی اضافه می کنیم و در ادامه روی آن را زعفران و نمک می ریزیم. شعله را کم کرده و صبر می کنیم خوب بپزد. غذای شما آماده است می توانید روی آن را با گردو و زرشک تزیین کنید.

شور ماهی پلو بوشهری

ماهی پای ثابت غذاهای خوشمزه جنوبی است شور ماهی پلو بوشهری هم یکی از همین غذاهاست که پختن آن در شب عید خالی از لطف نیست.

  • برای تهیه شور ماهی پلو ابتدا ماهی را حداقل ۳ ساعت در آب سرد بخوابانید تا شوری آن گرفته شود و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید، سپس ماهی را تمیز کرده و تکه‌تکه کنید و در آب‌کش بگذارید.
  • از طرف دیگر برنج را به همراه شوید با کره به صورت کته یا آب‌کش بپزید.
  • ماهی شور را بعد از شستن تکه تکه کرده و در تابه با مقداری روغن سرخ کنید و طی این مدت پیاز داغ ها، فلفل، زردچوبه و پودر لیموعمانی را به همراه کشمش به ماهی اضافه کنید و خوب مواد را باهم تفت دهید.
  • غذای شما آماده است ، شما میتوانید هم مواد ماهی را صورت جداگانه کنار برنج سرو کنید و هم بعد از آبکش به صورت لایه به لایه، لا به لای برنج بکشید و بعد دم بگذارید.

باقالی پلو با ماهی دزفولی

همانطورکه گفته شد ماهی یکی از اصلی ترین غذاهای جنوبی است که حالا وقتی با باقالی پلو همراه شود یک ترکیب برنده و لذیذ ایجاد می‌کند که غذای مناسبی برای شب های عید است.

  • ماهی را بشورید و پاک کنید و اجازه دهید آب آن خشک شود سپس پیاز را رنده کنید و آب پیاز را جدا کرده و با آب لیمو ترش ترکیب کنید و به همراه ادویه ها شامل نمک،فلفل سیاه و قرمز،زردچوبه،پودر سیر، پودر تخم گشنیز، ادویه مخصوص ماهی و زعفران دم کرده را به ماهی اضافه کنید.
  • در مرحله بعد روغن زیتون را اضافه کرده و شروع کنید به ماساژ دادن ماهی ها با مواد مرینیت سپس درب ظرف را ببندید و در یخچال قرار دهید.
  • قابلمه آبی را به جوش بیارید و سپس برنج خیس شده را به آن اضافه کنید و از طرف دیگر باقالی ها در ظرف دیگری نیم پز کنید.
  • وقتی برنج ها نرم شد برنج را آبکش کنید و شوید خشک و باقالی ها را به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید تا ترکیب شود.
  • در قابلمه مورد نظر ته دیگ بگذارید و سپس برنج را درون قابلمه بریزید و کنارهای آن را به وسط بیاورید و با کمک ته کفگیر سوراخ های عمیق در برنج ایجاد کنید و مقدار کمی از زعفران دم کرده لابه لای برنج بریزید این کار هم باعث می شود که برنج شما خوش رنگ تر شود و هم عطر و طعم بهتری به برنج می دهد. کره را نیز خرد کنید و در لابه لای برنج قرار دهید و در مرحله آخر یک لیوان آب را دور تا دور برنج بریزید و دم بگذارید.
  • وقتی کار برنج تمام شد ماهی را از یخچال خارج کنید و در ظرفی حاوی آرد سوخاری بغلطانید تا کاملا آرد به خورد ماهی برود. در تابه روغن بریزید تا داغ شود سپس ماهی ها را در آن سرخ کنید. غذای شما آماده است و میتوانید به همراه برنجی که دم کشیدن سرو کنید.

غذاهای محلی استان های مختلف ایران در شب عید نوروز

اگر چه نوروز یک رسمی ایرانی است و در همه استان های کشوریک سنت دیرینه مشترک به حساب می آید اما در استان های مختلف جزییات برگزاری مراسم عید نوروز متفاوت است، از جمله غذای شب عید که هر استان با توجه به زیست بوم و ذائقه مردم غذاهای متفاوتی طبخ و خورده می شود که در ادامه برخی از غذاها در استان های مختلف مطرح می شود.

غذای شب عید در تهران

سبزی پلو با ماهی، رشته پلو، کوکو سبزی، دلمه، کوفته محلی، ته چین و کلم پلو که در بالا هم توضیح داده شد همه از جمله غذاهای مرسوم شب عید در تهران است اما به جز این موارد که نام برده شد غذاهای دیگری هم رایج است از جمله قرمه سبزی که در برخی از شهرهای ایران از جمله تهران غذای مخصوص  شب عید به شمار می رود و بسیاری از مردم معتقدند با خوردن خورش سبزی سال خوش و خرمی خواهند داشت.

غذای شب عید در بوشهر

بوشهر یکی از شهرهای جنوب ایران است که با غذاهای مختلف و لذیذ شناخته می‌شود و ماهی نقش اساسی در سبد خانواده مردم جنوب به ویژه بوشهری های عزیز را ایفا میکند. شورماهی پلو بوشهری که در بالا توضیح داده شد هم  غذای معروف این شهر در شب سال نو است که برای تهیه این غذا ماهی شور را با استفاده از کشمش، لیمو عمانی، پیاز داغ و ادویه‌ها درست کرده و آن را در کنار شوید پلو سرو می‌کنند.

در کناراین غذا طبخ سبزی پلو با ماهی و قلیه ماهی و میگو هم در بین غذاهای شب عید در بوشهر مرسوم است.

غذای شب عید در مازندران

سبزی پلو با ماهی  شامل سبزیجاتی از جمله جعفری، تره، شوید، گشنیز و سیر تازه است که با ماهی سفید تهیه می‌شود و به عنوان غذای اصلی شب عید در کل کشور به حساب می آید.

علاوه بر سبزی پلو با ماهی که غذای مرسوم کل کشور در شب سال نو است و ریشه مازندرانی دارد در این استان غذاهای دیگری هم به عنوان غذای شب عید مرسوم است از جمله ته چین مازندرانی که در بالا توضیح داده شد و در طبخ آن برنج ایرانی و تکه‌های جوجه محلی یا مرغ نیاز خواهید داشت و همچنین از کشمش، زرشک و زعفران نیز استفاده می‌شود و سفره شب عید را رنگی تر میکند.

غذای شب عید در گیلان

شهر رشت پایتخت گیلان از طرف یونسکو به عنوان شهر خلاق غذا شناخته شده است ، همین عنوان نشان می دهد که گیلان از نظر غذایی چه تنوع بی نظیر و خوش آب و رنگی دارد، تنوعی که به شب عید هم کشیده شده است، غذاهایی مانند ترشی تره، باقالی قاتق، کوکو اشپل از جمله غذاهای رایج  شب عید در گیلان است که در بالا هم توضیح داده شد. به جز این موارد  مرغ ترش گیلانی هم از غذاهایی است که در مجالس و مناسب هایی مانند شب عید  رواج دارد که در تهیه آن از مرغ، سبزیجات معطر، گردو ، رب انار و طعم دهنده های دیگر استفاده می شود.

غذای شب عید در زنجان

همانطور که در بخش اول گفته شد غذای زنجانی ها در شب عید رشته پلو با ماهی است، زنجانی‌ها رشته پلو را به صورت زعفرانی تهیه کرده و در کنار ماهی سرخ شده سرو می‌کنند به علاوه شش انداز زنجانی که یک غذای گرم و بسیار مقوی است و در تهیه آن از خرما بدون هسته، گردو، کشمش، پیاز، تخم مرغ، دارچین و دیگر ادویه‌ها استفاده می شود.

غذای شب عید در کرمانشاه

کرمانشاه در غرب کشور از جمله استان هایی است اداب و رسوم ایرانی در آن بسیار با اهمیت و دقیق اجرا می شود، کرمانشاهی ها هم مثل خیلی از مردم نقاط مختلف ایران  در شب عید خود را به یک غذای خوشمزه و لذیذ مهمان میکنند که یکی از این غذاها در کرمانشاه خورش خلال است. دلیل نام‌گذاری این غذا استفاده از خلال بادام است که طعم بی‌نظیری به این غذا می‌دهد. برای تهیه خورش خلال از مواد اولیه‌ای شامل گوشت، خلال بادام، زرشک سیاه، زعفران و گلاب‌ و از همه مهم تر روغن کرمانشاهی اصیل استفاده می‌کنند.

غذای شب عید در تبریز

تبریز که به غذاها و شیرینی های خوشمزه و خوش آی و رنگش معروف است مهد قرمه سبزی است و این غذای اصیل ایرانی که پای ثابت سفره تمام ایرانی هاست ریشه آذری دارد و به عنوان یکی از اصلی ترین غذاهای شب عید مردم تبریز به حساب می آید، به جز این غذای معروف تبریزی ها معمولا از دلمه برگ مو هم که در بخش اول توضیح داده شد به عنوان غذای شب عید استفاده میکنند.

غذای شب عید در همدان

همانطور که گفته شد کوفته همدانی یکی از غذاهای معروف شب عید است که در این استان رواج دارد، در این غذا از موادی مانند  گوشت گوسفندی، برنج، لپه، نخود، آرد نخودچی و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود و برای سس کوفته هم  رب گوجه فرنگی، آلو، آبلیمو، پیاز داغ و ادویه استفاده می شود که در کنار انواع ترشی یک غذای خوشمزه و اصیل ایرانی را می سازد.

غذای شب عید در قزوین

همانطور که پیش تر گفته شد قیمه نثار غذای معروف قزوینی است که احتمالا خیلی از شما آن را امتحان کرده یا حداقل اسمش را شنیده‌اید در پخت قیمه نثار از گوشت، برنج، پیاز داغ، خلال پسته، خلال بادام و خلال پوست پرتقال استفاده می شود و یک غذای رایج  شب عید در قزوین است.

غذای شب عید در فارس

کلم قمری، برنج، سبزیجات و ادویه‌های مختلف درکنار سبزیجاتی مانند شوید، ترخون، تره و ریحان که عطر بی نظیری دارند به همراه گوشت قلقلی مواد تهیه کلم پلو شیرازی معروفی است که در بخش اول طرز تهیه آن توضیح داده شد، این غذا که ریشه شیرازی دارد در استان فارس و برخی نقاط دیگر کشور به عنوان غذای محلی شب عید استفاده می شود.

غذای شب عید در شهرکرد

آبگوشت که یک غذای ایرانی اصیل است و خوراک ظهر جمعه ها و روزهای تعطیل است میتواند گزینه مناسب برای مهمانی های شب عید هم باشد، مردم شهرکرد هم همین نظررا دارند و از آبگوشت به عنوان غذای شب عید استفاده می کنند با این تفاوت که آبگوشت شهرکردی با دیگر انواع این غذا یک تفاوت دارد و آن هم اینکه در  بین مواد اولیه آن برنج نیز دیده می‌شود. برنج نیم دانه را به همراه حبوبات دیگر به این آبگوشت اضافه می‌کنند تا طعم متفاوتی ایجاد کند.

کوفته ریزه شهرکردی ها یکی از رایج ترین غذاهای شب عید در بین چهارمحال بختیاری است که با کوفته تبریزی از نظر نوع پخت و مصالح، تفاوت بسیاری دارد.

غذای شب عید در خوزستان

همانطور که گفته شد در بین غذاهای مردم جنوب ایران ماهی حرف اول را می زند علاوه بر غذاهایی که گفته شد مردم خوزستان عمدتا در شب عید  ماهی شکم پر هم تهیه می‌کنند،  این ماهی معمولا ماهی صبور است. درون ماهی را تمیز کرده و با مواد غذایی همچون سیر، پیاز، تمر هندی و سبزیجاتی مانند گشنیز و شنبلیله پر می‌کنند که طعم بی نظیر و لذیذی پیدا میکند.

غذای شب عید در کرمان

آبگوشت بزقرمه یکی از غذاهای اصیل و معروف کرمانی است که در برخی از نقاط آن به عنوان غذای شب عید هم استفاده می شود. بزقرمه در شهرهای رفسنجان، شهر بابک، ماهان و کرمان طرفداران بسیاری دارد . این غذا را با گوشت سردست و ماهیچه پرچربی بزغاله یا گوسفند، پیاز، کشک، سیر کوبیده‌، سیرداغ، نخود نیم‌کوب و زعفران می‌پزند و معمولا آن را به دو صورت سرو می‌کنند: آبگوشت بز قورمه و خورش بز قورمه. آبگوشت بزقورمه آبدار است و با نان محلی سرو می‌شود.

غذای شب عید در خراسان

قیمه که یکی دیگر از غذاهای پرکاربرد و اصلی ایرانی هاست غذای مخصوص اهالی خراسان برای شب های عید است، قیمه ای که  با ادویه‌های مخصوصی طبخ می‌شود و در تهیه آن از مواد اولیه ای مثل گوشت ،لپه ، پیاز، رب گوجه،  هل سبز ساییده شده، جوز هندی، دارچین، زنجبیل، زردچوبه، فلفل سیاه و زعفران دم کرده استقاده می شود‌.

غذای شب عید در یزد

اگر چه اسم یزد با قطاب و لوز و پشمک و سایر شیرینی ها خوشمزه گره خورده اما غذاهای خوشمزه و لذیذ بسیاری دارد که برخی از آنها به عنوان غذاهای شب عید هم استفاده می شود، قیمه نخود یزدی، خورش به آلو، خورش سیب و فسنجان یزدی برخی از غذاهای محلی این استان است که در شب عید هم طبخ می شود.

غذای شب عید در سمنان

در سمنان هم مانند بسیاری از شهرهای دیگر ایران سبزی پلو با ماهی به عنوان غذای اصلی شب عید رواج دارد اما تفاوت های در شهرهای این استان وجود دارد شاهرودی‌ها باجمع کردن نوعی سبزی صحرایی برای شام شنگ پلو تهیه می‌کنند و در سمنان و دامغان زنان سبزی پلو و یا رشته پلو می‌پزند.

غذای شب عید در اراک

علاوه بر رشته پلو که در ابتدای این مطلب گفته شد که ریشه اراکی دارد و از غذاهای اصلی شب های عید است در این استان غذاهای دیگری هم به عنوان غذای شب عید مرسوم است، از جمله شفته اراکی که از گوشت چرخ کرده ، آرد نخودچی، پیاز، جعفری و ادویه استفاده شده و به صورت کوفته درمی آید، یا آبگوشت دوغ دار که از ترکیب گوشت گوسفند، بادمجان قلمی، نخود، لوبیا سفید، کشک، نعناع داغ، سیر داغ، پیاز داغ و چغندر سفید خرد شده تهیه می شود.کباب تتالی و گوشتابه اراکی هم از دیگر غذاهای اراکی برای شب عید هستند.

غذای شب عید در اردبیل

همانطور که گفته شد غذای معروف اردبیل در شب عید سوتی پلو معروف اردبیلی است که طعم بی نظیری دارد و  مردم اردبیل این غذا را در شب عید و یا چهارشنبه‌سوری تهیه می‌کنند. برای طبخ این غذا از برنج، شیر، کره محلی، کشمش و خرما استفاده میکنند و در کنار ماهی سرو میکنند.

غذای شب عید در ایلام

 آبگوشت بامیه، ترخینه، کپه ایلامی، کوفته سیرابی و خورشت تره کوهی از معروف‌ترین غذاهای محلی ایلام هستند که معمولا به عنوان غذاهای شب عید نیز استفاده می شوند.

معروف ترین غذای شب عید چیست؟

معروف ترین غذای شب عید که در کل کشور مرسوم است سبزی پلو با ماهی است که از ترکیب برنج ایرانی با سبزیجات معطر و ماهی سفید تهیه می شود.

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x